Jag har blivit biten av polarbacillen

Första helgen i december tillbringade jag och min chef på Svalbard - en ögrupp på 78:e breddgraden. Vi var i byn Longyearbyen, som finns på ön Spetsbergen. Vi åt julbord och åkte skoter. Upplevelsen var helt fantastisk!
 
 
Vi åkte dit med Expeditionsresor, så vi var sammanlagt 20 personer plus expeditionsledaren. Jag tyckte att de hade planerat hela resan väldigt bra. Vi åt och sov gott, besöket på museet var intressant och skoterturen var skitrolig, även om jag var den enda som inte fick köra eftersom jag saknar körkort.
 
Under den här årstiden är det mörkt hela tiden på Svalbard, vilket gjorde att åtminstone jag tappade lite tidsuppfattning. Vi hade dock tur med vädret, för det var inte så farligt kallt - bara runt 0 grader. Den här veckan skulle det bli ännu kallare.
 
Bilden är tagen ca 9.30 under vår morgonpromenad på lördagen. Det var ännu mörkare än vad det ser ut att vara på bilden.
 
Redan när vi satt i bussen på väg till hotellet, förklarade expeditionsledaren för oss att om vi skulle gå ut, skulle vi helst vara minst två stycken fast helst fler. Anledningen var att det finns en risk för att isbjörnar kan ta sig in i byn, även om det inte händer så ofta. Däremot måste man ha gevär med sig när man tar sig utanför byn, vilket våra guider hade när vi åkte skoter. Dock såg vi aldrig någon isbjörn, vilket jag tyckte både var skönt och även lite synd. Hade varit intressant att faktiskt se en! Fast på håll såklart.
 
Guidens gevär som är fastsatt på skotern.

Eller, vi höll faktiskt på att bli uppätna av en isbjörn när vi kom till Svalbard:
 
 
Expeditionsledaren sade vid något tillfälle att de flesta som åker upp till Arktis blir bitna av polarbacillen. Det innebär att man längtar tillbaka och vill dit fler gånger och jag tror faktiskt att jag blev biten av den där bacillen! Fast nästa gång vill jag nog åka dit när det är ljust, så man kan se omgivningen. Nu kunde vi bara skymta bergen i bakgrunden:
 
Bilden är tagen utanför vårt hotell och inställningen i kameran gör att det ser ljusare ut än vad det var.
 
 
Just det! Innan jag avslutar det här inlägget måste jag ju visa ingången till Post- och bankbyggnaden:
 
 
Man får inte ta med sig sitt vapen in. Kan vara bra att veta.


Dagens citat:

"Sanningen är krigets första offer."
(Hans Blix)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie