När saker och ting slutar vara det de alltid har varit

Är tomat en grönsak eller frukt?
 
Banan är faktiskt ingen frukt, utan ett bär!
 
När jag på högstadiet fick höra att vissa personer ihärdigt hävdade att tomat minsann är en frukt och inte någon grönsak, brukade jag skratta högt och tyckte att de borde lägga ned den där diskussionen. Skulle tomat vara en frukt? Haha, har man hört något så löjligt.
 
Påståendet att banan inte är en frukt utan ett bär, mötte jag med tvivlande min. Fast lustigt nog hade jag lättare för att svälja det och ändra mina kunskaper än det om tomaten. Banan-påståendet kom trots allt från en trovärdig källa.
 
 
Fast nu tror jag att jag faktiskt börjar bli tokig(are), för nu har älsklingen visat mig att ingenting är längre som det alltid har varit. Det som mina lärare och mina föräldrar har lärt mig, visar sig nu vara ren och skär lögn! Åtminstone om man ska tro på Allt om vetenskap, för när man läser den artikeln kan följande konstateras;
 
  • citrusfrukter = bär

  • gurka = bär

  • tomat = bär (!)

  • vattenmelon = bär

  • banan = bär

  • körsbär = stenfrukt

  • hallon = stenfrukt

  • jordgubbe = skenfrukt (den tror att den är en frukt, men egentligen är den ingen riktig frukt)

  • äpple = skenfrukt

  • ananas = skenfrukt

  • bananträd = ört (!)
 
Min värld håller på att rasa samman! Jag tror inte att jag klarar det här längre! Vad kan man egentligen tro på? Vad är sanning? Vad är lögn ..?


Dagens citat:

"Vänta inte på att människor ska vara vänliga. Visa dem hur."
(Okänd)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie
#1 - - ♥ Evahle.se - en blogg om psykisk hälsa ♥:

Gick faktikst och tänkte på detta för några dagar sen. :P

Svar: Haha, vad bra då behöver jag inte känna mig ensam. ;-) men jag är nog för gammal för att orka ändra på mig. Kan hoppas att barnen nuförtiden får lära sig rätt. :-P
Jessica