Ris och ros minus ros

Alla tycker olika och det är väl i och för sig tur att det är så? Även om man gärna vill att andra ska tycka om det man skriver, måste man vara medveten om att det kommer finnas de som inte gör det. Just ämnet "elaka recensioner" var vad som diskuterades i deckarpoddens femte avsnitt.
 
 
Jag är en person som har svårt att ta åt mig av positiv kritik, men har däremot lättare för att suga åt mig av negativa kommentarer. Även om det inte är någon tröst, är jag inte ensam om det här. Frågan är varför vi gör så mot oss själva? Varför är det svårt att tro på de positiva orden, men lätt att haka fast sig vid de negativa?
 
Jag inbillar mig att det ibland kan bero på hur någon utformar sin kritik. Att ge bra konstruktiv kritik är svårt - svårare än att säga att något är dåligt. Punkt. Sedan finns det de som är rätt och slätt elaka och endast är ute efter att såra. Det är något som jag faktiskt inte förstår mig på - vad får man egentligen ut av att vara elak mot någon? Trots att jag kanske inte tycker om en viss bok, skulle jag aldrig skriva till författaren att det som denne har skrivit är värdelöst etc. Jag försöker alltid vara så mild i tonfallet som möjligt och försöka komma med förslag på hur det skulle kunna göras bättre. Då har jag åtminstone försökt hjälpa till.
 
 
När man skriver och framförallt om man blir utgiven, gällder det nog att träna upp sig i att vara en smula hårdhudad. Självklart ska man inte vifta bort alla negativa kommentarer, för om man tar till sig vissa åsikter kan ens skrivande faktiskt förbättras - om det nu behövs. Däremot ska man inte ta emot allt ris som om det vore dödliga knivhugg. Jag tror att det är viktigt att komma ihåg att alla faktiskt tycker olika. Det som någon tycker om, ogillar en annan. Sådant är livet.
 
Jag vet att det inte är någon dans på rosor och jag behöver själv lära mig att inte gå under på grund av negativa åsikter. Det här inlägget är därför lika mycket riktat till mig själv som till någon annan. Mitt sätt att ventilera lite tankar.


Dagens citat:

"När någon gör något fel, var ödmjuk. Glöm inte allt de gjort rätt."
(Kristen Butler)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie