Gratis är inte alltid gott

Nu minns jag inte hur länge sedan det var, men någon kväll satt jag framför TV:n och slötittade medan jag gjorde något annat (kanske broderade jag?). Jag hade bläddrat fram till programmet Stoppa tjuven på TV3 - ett program där tittarna får "hjälp av före detta kriminella att förhindra och skydda sig mot vardagsbrott som kan drabba vem som helst av oss." Just när jag tittade, handlade programmet om det förrädiska med öppna nätverk.
 
 
 
Programledarna var på Stockholmsmässan tillsammans med en IT-expert och hade skapat ett nätverk som var gratis. Folk på Stockholmsmässan anslöt sig glatt till nätverket utan att fundera vidare på det samt att de lurade telefonerna m.m. att tro att detta nätverk var ett nätverk som de varit inne på tidigare. Problemet var bara att så snart man hade kopplat upp sig mot detta nätverk, kunde IT-experten se ALLT som gjordes på telefonen m.m. och tog kontroll över apparaterna.
 
Den delen av avsnittet som jag pratar om, börjar vid 28.50.
 
När man tänker efter är det ganska läskigt och har fått mig att bli mer restriktiv och försiktig med vilka nätverk som jag använder. När man tänker efter lite till, är vi ganska sårbara i denna digitala värld som vi har skapat. Det gäller med andra ord att hitta sätt för att skydda sig så gott man kan.
 
Ett exempel på en enorm sårbarhet är att samhället mer och mer blir kontantfritt. Om man då inte har pengar undanstoppade och ens konto blir hackat - vad gör man då? Och varför skulle man ha pengar undanstoppade? Fler och fler ställen vägrar ta emot kontanter och då och då förnyas mynt och sedlar som gör de gamla ogiltiga. Fast missförstå mig rätt, jag tycker att det är mycket smidigare att bara hala fram kortet när man ska betala, men man tar så stora risker med det. Det är nästan så att man blir mörkrädd när man tänker på det.


Dagens citat:

"Anledningen till att Floden och Havet kan tjäna som konungar över de hundra dalgångarnas bäckar är att de förmår ligga lägre än dem."
(Lao Zi)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie