Horungen (Donya Wihbi & Ingrid Carlqvist)

Uppläsare: Anna Gunnarsson
 
"Som åttaåring kommer Donya till Sverige från Libanon - kidnappad av sin egen pappa och hans nya fru. Sedan Donyas mamma drev igenom skilsmässan från sin våldsamme make, har pappan bara haft sporadisk kontakt med dottern men nu rycker han upp henne från allt hon håller kärt. När Donya gråter och vill hem till sin mamma i Beirut, säger pappans nya fru: "Din mamma vill inte ha dig, hon är en lösaktig kvinna. Glöm att du har en mamma!"

Livet med styvmamman blir snabbt ett helvete. Donya blir slagen av både henne och sin pappa och hålls mycket hårt. Hon får hela tiden höra att hon är en horunge och misshandlas alltmer brutalt i hemmet. När hon är femton rymmer hon och hamnar - efter dödshot från pappan - i ett familjehem på annan ort.

Mannen i det par som tar hand om Donya hjälper henne att få kontakt med mamman i Libanon och sexton år gammal flyger Donya ensam till Beirut för att återse henne. Men knappt har de återförenats förrän Donya på nytt blir kidnappad, den här gången av pappans släkt. Hon spärras in i sin farbrors hus och hålls isolerad från omvärlden.

Horungen är den skakande berättelsen om hur en flicka berövas sin mor, sviks av sin far, tvingas lämna sitt land, misshandlas och blir kidnappad, inte bara en utan två gånger. Det är en berättelse om djup utsatthet men också stor inre styrka."
 
 
 
Donya Wihbis Horungen är en stark berättelse som griper tag i mig redan från början. Jag kan inte förstå hur man kan göra så mot någon och jag tycker verkligen synd om Donya. Det är otäckt att det finns personer som gör på det här sättet.
 
Det är både modigt och starkt av Donya att skriva Horungen. Fastän det är en mycket personlig berättelse som kryper in under huden på mig, är den fortfarande saklig och det är ett stort plus. Jag vet inte om jag själv skulle lyckas hålla tillräcklig distans för att kunna skriva något liknande. Visst, nu har hon skrivit den tillsammans med Ingrid Carlqvist, men det är ändå bra att berättelsen är så pass saklig som den är
 
Tydligen blev det rabalder kring den här boken när den kom, där vissa menar att boken är baserad på lögner. Oavsett vad som är sant eller inte, håller jag med flera bokbloggare och tycker att det budskap som Donya vill föra fram är viktigt. Barn far illa på olika sätt och det är aldrig okej!
 
Det här ljudboksexemplaret har jag lyssnat på genom Storytel.


Ha det så bra!
Kramar
Jessie