Samlaren inom mig

Jag har funderat. Under de senaste åren har jag stött på personer som samlar på saker. Tändsticksaskar, frimärken ... Jag tycker att det är lite gulligt att vara en seriös samlare och skulle också vilja samla på något. Problemet är väl dock att man till slut kanske inte får plats med allting. Älsklingen samlade på djurprydnadssaker ett tag, men nu har vi ingen plats att ställa fler saker på, så nu införskaffar vi oss inte längre något sådant.
 
Fast jag har faktiskt varit en samlare under två perioder i mitt liv. När jag gick på lågstadiet gick jag in för att samla på kapsyler. Det bästa var om de såg splitter nya ut. Jag var så pass ambitiös att jag till och med (med pappas hjälp) gjorde ett register på datorn över vilka kapsyler jag hade. Jag skrev hur de såg ut (färg, bild etc.) och om det stod var de kom ifrån (typ Carlsberg o.s.v.). Att jag samlade på kapsyler berodde på att när min syster gick på mellanstadiet hade de någon tävling som gick ut på att man klassvis skulle samla in flest kapsyler. Om jag inte har fel för mig var det någon form av återvinningstävling. Då ville jag också samla på kapsyler. Fast jag tog det till en annan nivå. Syrran samlade vilka kapsyler som helst. Jag tog bara de jag inte hade och de som såg finast ut.
 
 
 
Nästa samlingsperiod gick ut på att samla på vykort. Jag hade ett fotoalbum där jag satte in alla vykort jag hade och så fort jag kunde, köpte jag nya vykort med motiv som jag inte hade. Detta samlande höll på fram till dess att jag och älsklingen flyttade ihop. Jag förstod inte då vad jag skulle med alla vykort till och har därefter bara kvar sådana som jag har för avsikt att sätta in i ramar och sedan hänga upp på väggen.
 
Vad ska då bli mitt nästa samlande? Jag har funderat så att det har knakat och jag tror faktiskt att jag äntligen har kommit på vad jag vill samla på. Kylskåpsmagneter. Jag har därför nu under sommaren försökt att köpa lite fina magneter när jag och älsklingen har varit iväg. Jag får dock se hur länge detta samlande varar, men jag kan åtminstone ha roligt med detta så länge det varar. För det är det som är det bästa med att samla på något. Att man har roligt under tiden man gör det. :-)
 
 
 
Samlar du själv på något eller har du gjort det tidigare?


Dagens citat:

"Om du hör en röst inom dig säga, ”Du inte kan måla”, måla då för allt i världen och den rösten kommer att tystas."
(Vincent van Gogh)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie