Tips för att kunna skapa sig det liv man vill

Jag är stolt över mig själv som kommit så här långt på vägen för ett bättre mående. Jämfört med hur det var vid den här tidpunkten förra året, har jag gjort framsteg. Men visst, med jämna mellanrum får jag dippar och hela världen blir svart. Fast dessa dippar kommer inte lika ofta och jag känner mig faktiskt gladare nu jämfört med tidigare. Kanske kan jag hitta tillbaka till den gladare Jessica? Det känns i alla fall som det!
 
Något som delvis hjälpt mig är attraktionslagen (ja, nu tjatar jag om det igen!). Jag ska erkänna att jag inte har jobbat särskilt aktivt med detta sedan innan semestern, men nu har jag gett mig tusan på att ta tag i det ordentligt. Jag ska skapa den tid som krävs. Inga fler undanflykter. Hej då depression och mörker! Hej glädje!
 
Till en början tyckte jag att attraktionslagen lät för bra för att vara sann. Hur kan tankar göra så att jag får det jag vill ha i mitt liv? Svaret stavas INSTÄLLNING. Min körlärare sade till mig vid ett tillfälle att han brukade börja dagen med att lyssna på låten Happy, eftersom han blev så glad av den. Under en period försökte jag därför dels lyssna på låtar som gjorde mig glad och gav mig energi, dels börja dagen med att tänka att det skulle bli en bra dag. Och tro det eller ej, men oftast blev det också en bra dag.
 
 
Vad jag alltså vill ha sagt är att attraktionslagen lär mig hur jag ska bryta negativa tankemönster och istället tänka positivt. Och det fungerar! För mig som är van vid att tycka illa om mig själv och tänka negativa tankar om mig, är det en aning svårt att bryta dessa negativa tankemönster, men jag har märkt att det faktiskt går. Åtminstone då jag jobbar aktivt med det. Jag är övertygad om att ifall jag bara bestämmer mig för det, kommer det inte dröja länge förrän jag har släppt mitt negativa bagage och istället är fylld med positiv energi och positiva tankar.
 
Jag och en vän pratade om just det vid ett tillfälle - att föreställa sig de negativa tankarna som bagage som man drar runt på. I längden blir det både tungt och jobbigt och ganska ofta drar man runt på detta bagage helt i onödan! Varför ska man slita ut sig på det sättet när man istället kan släppa detta bagage längs vägen och leva med den lättnad som uppstår? När jag är ute i vanliga fall, brukar jag inte vilja ha med mig mer än nödvändigt om jag inte måste. Varför ska jag då släpa på onödiga tankar? Det blir ju precis lika tungt rent psykiskt som om jag hade burit på tunga väskor med onödiga saker när jag är ute på stan. Nej, det är dags att släppa detta bagage längs vägen och hoppas att någon barmhärtig själ kör över det till oigenkännlighet! Det hade varit något. :-)
 
Eftersom det har varit väldigt stressigt på jobbet, ligger jag efter med bloggläsandet igen och snäll som Bloglovin' är, raderas vissa inlägg efter x antal dagar ... Hur som helst, innan semestern läste jag i alla fall Cecilia Kärvegårds serie om hur attraktionslagen kan hjälpa en att skapa det liv man vill. Det var väldigt tänkvärt och jag kommer att gå tillbaka till den här serien för att steg för steg lära mig att ändra mina tankemönster. Eftersom jag uppskattade den här serien mycket och känner att den hjälper mig, ville jag tipsa dig om den. Du hittar del 1 här, del 2 här, del 3 här, del 4 här och del 5 här. Läs gärna den här serien, för även om du tycker att du lever det liv du vill, kan det alltid finnas något som kan förgylla även din dag och göra ditt liv ännu bättre. Det Kärvegård skriver är både klokt och självklart.


Dagens citat:

"Allt som har en början måste ha ett slut. I det tidlösa är allt perfekt, här och nu."
(Nisargadatta Maharaj)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie