"Gå rakt på sak!"

Tydligen är jag lite omständlig av mig. Åtminstone i mina kontakter med klienter. Det var i varje fall vad en klient tyckte.
 
Klienten ringde till kontoret för att höra när tingsrätten skulle meddela det interimistiska beslutet i målet (ett vårdnadsmål) nästkommande dag. Jag svarade vilken tid det var och förklarade även att jag skulle ringa till klienten och meddela beslutet så snart vi fått det - precis som jag alltid gör.
 
 
 
Lite tvekande frågade klienten om jag inte bara kunde läsa upp beslutet när jag ringde dagen därpå? En aning förvirrat svarade jag att det är ju det jag gör? Då förtydligade klienten sig och undrade om jag helt enkelt kunde säga om det var ett bra eller dåligt beslut, istället för att läsa upp tingsrättens formulering ..?
 
...
 
Jaha! Klienten menade alltså att jag skulle gå rakt på sak istället för att dra ut på spänningen? Det var precis vad klienten menade och om jag inte hörde fel, undslapp sig klienten en suck av lättnad. Därefter bad klienten om ursäkt för att klienten sagt så där. Jag sade till klienten att det inte gjorde något. Det var ju bra att jag blev uppmärksammad på detta, för det är inget jag tänker på. Av ren vana läser jag alltid tingsrättens formulerade beslut, istället för att rätt och slätt säga "det blev gemensam vårdnad" eller liknande.


Dagens citat:

"Mellan stränderna av smärta och njutning flyter livets flod."
(Nisargadatta Maharaj)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie