Dessa telefonförsäljare ...

Jag kunde inte annat än nicka igenkännande när jag läste Dag Öhrlunds blogginlägg om telefonförsäljare. Likt honom avskyr jag dessa och för några år sedan registrerade jag mig i NIX-registret. Fast dessvärre händer det att jag ändå blir uppringd av telefonförsäljare och anledningen är att jag antagligen blivit medlem i någon kundklubb eller liknande. Många gånger går man nämligen i de fallen med på att företaget där man blir kund hos, får lämna ut ens kontaktuppgifter till sina samarbetspartners. Då funkar det inte att vifta med NIX-kortet, eftersom NIX-registreringen inte gäller där.
 
Sedan jag deltog i en utlottning för ett tag sedan har jag blivit uppringd av två nummer. Det ena numret har visat sig vara något marketing-företag. De envisas med att ringa nästan varje dag, men jag har inte svarat en enda gång av den simpla anledningen att de ringer under arbetstid. Eftersom jag sitter vid byråns telefonväxel, har jag ingen möjlighet att prata i min privata telefon under arbetstid. Naturligtvis svarar jag om jag kan när nära och kära ringer, eftersom de vet att jag inte kan prata i telefon under arbetstid och ringer därför bara om det är något akut eller extremt viktigt.
 
Jag förundras över dessa två nummer som ringer mig. Med tanke på att de ringer så gott som dagligen, borde det vara något viktigt som de vill mig. För de har hållit på att ringa i några veckor nu. Fast inte en enda gång har de lämnat ett röstmeddelande, trots att jag har ett personligt hälsningsmeddelande där jag presenterar mig med namn. Jag inbillar mig nämligen att om det är något väldigt viktigt, talar den som söker mig in på min telefonsvarare så att jag har möjlighet att återkomma. Om de inte gör det ... Tja, då får de helt enkelt skylla sig själva, för jag ringer aldrig upp telefonnummer som jag inte känner igen.
 
 
 
Oftast försöker telefonförsäljarna vara trevliga, men det har hänt att de har varit väldigt dryga. Så var det när jag blev uppringd av någon från någon "Historia"-tidning. Jag lät killen hållas när han ivrigt berättade om förmånerna jag skulle få om jag valde att tacka ja till erbjudandet. När han hade tystnat, förklarade jag vänligt men bestämt att jag inte har tid att läsa tidningar nuförtiden och att det därför bara skulle vara bortkastade pengar för min del. Då blev han plötsligt stöddig och försökte läxa upp mig om att man minsann får ta sig tid att göra vissa saker - han var exempel nitton år, men hann både plugga, jobba extra (var väl två eller tre jobb som han hade), gymma och festa. Kul för honom, men det spelar ingen roll för mig. Om han tror att ett sådant bemötande - där han snäsigt talar om för mig hur jag ska prioritera min tid (han föreslog också att jag kunde läsa tidningarna när jag går på toaletten ...) - kommer få mig att ändra uppfattning, tar han gruvligt fel. Jag tar inte order från främlingar och om han inte kan vara trevlig eller visa respekt för mina åsikter, kan han torka sig ändan med sina. Punkt. Han blev mäkta sur när jag vidhöll att jag inte tänkte tacka ja till erbjudandet och avslutade abrupt samtalet.
 
En annan försäljare blev desperat och frågade mig om hon hade gjort eller sagt något fel, då jag vidhöll att jag inte tänkte köpa något startpaket av någon tablett som skulle ge mig energi och gud vet vad. Då tyckte jag faktiskt synd om henne, men förklarade vänligt att det inte berodde på henne utan att jag helt enkelt inte var intresserad.
 
Om du är någon slags telefonförsäljare och läser det här, vill jag ge dig ett tips. Kom ihåg att många redan är negativt inställda till att bli uppringd av diverse försäljare som vill försöka pracka på en olika saker. Om kunden säger nej, blir det inte bättre av att du fortsätter tjata eller till och med blir sur och otrevlig. Respektera hellre ett nej, tacka för dig och gå vidare med ditt liv. Om du gör på det sättet, ökar chanserna att man faktiskt inte tycker lika illa om telefonförsäljare. För mig är det just det här envetna tjatet och att telefonförsäljare inte tycks kunna ta ett nej, som gör att jag blir så irriterad.
 
Fast det är bara min åsikt.


Dagens citat:

"Det avgörande är inte vad som händer oss utan hur vi svarar på det som sker."
(Jean-Paul Satre)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie
#1 - - Katten Jones:

En tanke är att telefonförsäljare ofta sitter vid en dator där ett program automatiskt ringer upp kunderna. Det innebär alltså att ingen aktivt väljer att ringa ditt nummer utan att det bara läggs tillbaka i listan när ingen svarar och det är därför de återkommer om och om igen. Själv använder jag Truecaller och blockerar aktivt nummer från företag när de slinker igenom. För mig känns det som det enklaste sättet att komma runt det 😊

Jag förstår inte heller varför en del telefonförsäljare är så otrevliga egentligen, det känns som ett märkligt sätt att tjäna pengar på, men jag har alltid i bakhuvudet att det är ett oerhört otacksamt jobb. Många telefonförsäljare (människor som sitter med undersökningar eller på support också förvisso) får flertalet utskällningar bara för att de försöker göra sitt jobb oavsett hur trevliga de är. Många telefonförsäljarföretag är tveksamma i sin verksamhet och det var ett tag som till och med Arbetsförmedlingen själva avrådde från att söka de jobben då det inte var säkert att du skulle få någon lön alls. Jag vet inte hur de ser på det idag dock. Gissar att de fortfarande är skeptiska till nya företag som inte erbjuder grundlön i och för sig.

Det finns ju en del riktigt obehagliga säljare också så klart. Sådana som faktiskt lurar folk och kan bli aggressiva när de inte får sin vilja igenom. Men de finns förmodligen på fler än en plats i samhället.

Just telefonförsäljarbranchen hoppas jag försvinner så småningom. Men än verkar det finnas pengar att tjäna trots att jag aldrig hört någon säga ett gott ord om det oavsett om jag pratat med en kund eller försäljare.

Svar: Du har en poäng där. Var nog bara jag som inte tänkte ett extra varv :-) Borde kanske testa den där Truecaller? Har hört fler som pratat gott om den.
Visst finns det många trevliga också, men de känns som ganska få. Kanske för att, som du säger, det är ett otacksamt jobb. Då blir man väl sådär "härdad" med tiden. Det är dock synd, för det gör ju att man tycker ännu mer illa om dem. Och klart att otrevliga och aggressiva/obehagliga personer finns överallt. Det är bara det att jag själv stöter oftast på dem i telefonsäljarsammanhang. Det är underligt att branschen lever kvar trots att ingen tycks tycka om den? Hur kan de tjäna pengar på det? Nåväl, jag ska nog inte klaga. Jag slipper telefonförsäljare för det mesta nuförtiden. ;-)
Jessica