Dubbelheten kring det sexuella

Kanske är det bara jag som reagerar för detta, men förhoppningsvis finns det fler människor i vårt avlånga land som också tänkt i samma tankebanor som jag själv.
 
Sex.
 
Nej, bli inte förfärad nu. Jag kommer inte att prata intima detaljer eller liknande. Jag vill bara diskutera ämnet. Vi vet ju alla att det är vanligt att man sysslar med sex med jämna mellanrum. Vissa gör det kanske varje dag, medan andra gör det någon gång ibland. Oavsett vilket är det okej. Det var inte just det som jag ville prata om, utan det jag ville prata om är att trots att alla vet att åtminstone de allra flesta ägnar sig åt sex eller sexuella aktiviteter och att sex - när båda parter är med på det och ingen blir tvingad - är härligt, förväntas man ändå att offentligt ta avstånd från allt som är sexuellt. Det är inte okej att öppet tycka om sex eller ens prata om det, för om man gör det blir man betraktad som en snuskig människa och snuskig vill man absolut inte vara. Alla vet ju att snuskhumrar är bland det värsta som finns. Nästintill värre än mördare.
 
Om man erkänner att man läser böcker, ser filmer etc. med sexuella inslag, får man generade skrattsalvor till svar och riskerar att bli betraktad som - ve och fasa! - en snuskig människa. Att läsa så kallade tant-snusk-böcker är bland det värsta man kan göra i bokväg och om man har mage att läsa en sådan bok offentligt, måste man mycket noga skyla boken, så att ingen annan ser vad det är man läser.
 
Öppet förväntas vi gå runt och vara pryda. Ingen tycker minsann om sex. Å nej. Om man gör det är man snuskig och det vill ingen vara.
 
 
 
Fast ändå verkar vi tänka på det sexuella och lockas av det. Varför skulle det annars krylla av rubriker på nätet som anspelar på sex? Därför att man helt enkelt inte kan låta bli att klicka sig vidare till sådana artiklar, inlägg o.s.v.
 
Hur har jag då kommit att börja tänka på detta? Är jag en snuskhummer?! Nja, huruvida jag är en snuskhummer eller inte kan inte jag bedöma. Det låter jag andra avgöra. Däremot lade jag märke till en sak när jag lite snabbt ögnade igenom de videor som jag har lagt upp på min YouTube-kanal. Av de videor som ligger uppe just nu, är det ett klipp som sticker ut med flest antal visningar. Det är klippet som jag döpte till "Har storleken någon betydelse?"
 
Ve och fasa! Sitter jag och pratar om det-som-inte-får-nämnas-högt-och-offentligt? Nej då. Du kan vara lugn. I just det klippet sitter jag och pratar om storleken på kakor som man bakar. Jag är nämligen uppvuxen med min mammas så kallade "dassalock" (det vill säga kanelsnäckor eller liknande som är ungefär fyra, fem gånger så stora som de man hittar i butikens frysdisk). Titeln valde jag på skämt, för jag antog att folk skulle tro att jag sitter och pratar om annat.
 
Vad jag vill ha sagt är alltså att jag inte förstår varför det ska vara så himla mycket tabu kring sex. Visst, man behöver inte jämt gå runt och prata om det hela tiden, men varför ska vi gå runt och offentligt förneka att vi tänker på det eller ägnar oss åt det? Varför ska vi skämmas över att tänka på det eller läsa om det? Varför inte bara acceptera att det är en naturlig del av livet?


Dagens citat:

"Det är inte din uppgift att gilla mig, det är min."
(Byron Katie)


Ha det så bra!
Pryda kramar
Jessie