Lögnaktiga bilförsäljare

Nu börjar jag bli riktigt trött på bilfirmor och allt krångel som tycks följa med ett bilköp! Snart är det kanske lika bra att strunta i att köpa bil (trots att vi i nuläget är tvungna att ha åtminstone en, så att älsklingen kan ta sig till och från jobbet).
 
Jag minns inte om jag berättade om krånglet vi hade 2012, när vi hade köpt vår Peugeot hos Windahls Bil i Västerås? Om inte, ska jag försöka vara kortfattad. Runt påsken 2012 köpte vi en begagnad bil från bilfirman Windahls i Västerås. Inom kort upptäckte vi diverse fel som inte hade märkts vid köpet. Jag kontaktade därför säljaren och hänvisade till konsumentköplagen (som är tillämplig även vid köp av begagnad bil hos bilfirma och som säger att de fel som uppstår inom sex månader från köpet, anses ha funnits vid köpet och är fel som säljaren ansvarar för - såvida det inte är uppenbart att det är man själv som orsakat skadan). Vi hade möte med säljaren och dennes chef (jag tror att denne person var säljarens chef, men jag minns inte riktigt), som menade att felen inte omfattades av garantin och därför skulle vi själva stå för reparationen. Det hela slutade med att jag och älsklingen drog det hela upp till ARN (Allmänna Reklamationsnämnden) och "vann" - det vill säga att bilfirman blev skyldig att reparera felen samt ersätta oss för våra utlägg och älsklingens förlorade arbetsinkomst.
 
 
 
 
 
För ett år sedan köpte vi en ny Renault (och då menar jag ny och inte begagnad) hos Hedin bil vid Stenalyckan/Eurostop i Halmstad. I köpet skulle bland annat fri service i tre år ingå. Innan vi genomförde köpet, frågade vi säljaren om det var möjligt att kunna få servicen gjord i Varberg, eftersom vi båda arbetar där och därför kan ha svårt att ta oss till Halmstad. Vi förklarade att det var en förutsättning för att vi skulle köpa bilen hos dem. Enligt säljaren skulle detta inte vara några som helst problem.
 
För ett tag sedan meddelade bilen att det var dags för service. Vi bokade därför in en tid hos Bildepån i Varberg. Innan det var dags för att lämna in bilen, ringde jag till Hedin bil vid Flygstaden i Halmstad (eftersom det numera är de som har hand om Renault-bilar) och frågade återigen hur det förhöll sig med den fria servicen? Enligt den jag pratade med, gällde den fria servicen på samtliga auktoriserade Renault-verkstäder i Sverige.
 
Tyvärr blev vi tvungna att skjuta på servicen, eftersom teknikern blev tvungen att vabba. Jag meddelade kundmottagaren vad Hedin bil sagt om den fria servicen. Kundmottagaren skulle kolla upp detta.
 
 
 
 
Nu gör jag en mycket lång historia kort, eftersom jag inte vill tråka ut dig med detaljer. Efter mååånga kontakter, dels mellan Bildepån och Hedin bil, dels mellan oss, Renault och Hedin bil, visar det sig att Hedin bil vägrar gå med på att låta oss få servicen gjord i Varberg och vi måste komma ned till dem i Halmstad.
 
Hela den här historien har gjort mig så himla stressad och upprörd - det rör sig trots allt om ett avtalsbrott från Hedin bils sida. Muntliga avtal är precis lika giltiga som skriftliga, men de är svårare att styrka.
 
Som du kanske förstår, tänker jag inte ge mig. För mig har det blivit en principsak. Jag är trött på alla lögnaktiga bilförsäljare! Jag har fått nog!
 
Jag ska kolla upp våra möjligheter och sedan kommer jag vara en mycket, mycket besvärlig kund. Man ljuger inte för sina kunder på det viset som Hedin bil har gjort mot oss. Så det så.


Dagens citat:

"Alla människor är till sitt innersta väsen lika."
(Johann Heinrich Pestalozzi)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie