Domstolars hantering av inkomna handlingar

För några år sedan (jag tror att det var när jag jobbade på hyresnämnden, eventuellt var det något år innan dess) införde Sveriges Domstolar ett autosvarsmeddelande som skickas ut när folk skickar e-post till domstolarna. I det meddelandet står bland annat att domstolen tagit emot ens meddelande. Bra! Då vet man att det har kommit fram.
 
Eller inte ...
 
Åren på byrån har lärt mig att det inte är en garanti för att handlingen verkligen registrerats i målet. Fram tills nyligen hade vi enbart det problemet med tingsrätten i Varberg, vilket har fått mig att numera använda både livrem och hängslen; jag skickar både till registratorsinkorgen och till respektive handläggare på tingsrätten. Efter att jag började med den rutinen har vi inte haft problem med att våra inskickade handlingar "inte inkommit".
 
 
 
 
Nyligen mailade jag in en begäran om komplettering till Hovrätten för Västra Sverige (min chef och hennes klient begärde att hovrätten skulle förelägga åklagaren att komplettera förundersökningen). Jag fick mitt autosvar och eftersom jag hade mycket att göra den dagen, tänkte jag inte på att ringa och dubbelkolla så att mailet kommit fram. När klienten senare pratade med hovrätten, kom det fram att de "inte hade fått" skrivelsen. Jag fick skicka om det på nytt - den här gången till avdelningens inkorg. Då "kom det fram".
 
Jag har förståelse för att de har mycket att göra och att inkommande handlingar kan missas - men sådana misstag från domstolens sida får inte förekomma! Det gäller att ha stenkoll på inkorgen. När jag hade praktik på åklagarkammaren hade jag själv emellanåt ansvar för kammarens inkorg, så jag vet vilket jobb det är.
 
Jag anser att om det har skickats ett autosvar om att mailet har mottagits, ska man inte behöva ringa och dubbelkolla. Autosvaret ska kunna vara ett kvitto på att det man har skickat in har mottagits. Därför ringer jag bara och dubbelkollar när det är extra viktiga handlingar eller tidsfrister. Fast jag antar att jag nog får börja med att ringa och dubbelkolla oftare - trots att jag själv många gånger har så pass mycket att göra att jag nästan går på knäna.


Dagens citat:

"Kärleken söker ingen anledning bortom sig själv och ingen frukt; den är sin egen frukt."
(Bernhard av Clairvaux)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie