Så ska en katt uppfostras!

Det var delvis Ninjans livfull- och busighet på katthemmet som gjorde att vi föll för honom. Han for hela tiden runt och lekte oupphörligt. De andra katterna tittade snett på honom. Hur kunde man inte älska en sådan liten sötnos?!
 
Förvisso älskar jag Ninjan, men hans ständiga uppmärksamhetssökande och behov av att ständigt ha all min och älsklingens uppmärksamhet, kan vara uttröttande emellanåt. Det lustiga är dock att han är "relativt" lugn när vi är vakna. Det är när vi gått och lagt oss för att sova som han blir värst. Då ska böcker rivas från bokhyllorna, växter ska ätas upp, saker ska rivas och han ska sitta utanför klädkammaren i vårt sovrum och krafsa på klädkammardörren. Igen. Och igen. Och igen. Och igen ...
 
Det där med klädkammardörren gör han bara periodvis, men ett tag (innan vi fick nog på riktigt) satt han natt efter natt och krafsade på den fördömda dörren. Det spelade ingen roll vad vi tog oss till - han fortsatte ändå!
 
Vi höll på att ge upp. Vi hade knappt fått sova under flera nätters tid och var därmed väääldigt trötta. Då mindes jag att när vi hade varit i djuraffären borta vid Kvantum senaste gången, hade jag sett en spray som skulle få katter att sluta klösa på saker. Jag gick därför dit och köpte den här sprayen:
 
 
 
 
Den kostar endast 69 kr på Arken Zoo (i alla fall i Falkenberg), så jag tänkte att vi åtminstone kunde testa. Om den inte fungerade hade vi ändå inte slängt ut en förmögenhet. Så vi sprayade på dörren till klädkammaren och vet du vad? Det fungerade! Ninjan har slutat att krafsa på dörren!
 
Den här sprayen har nästintill blivit min bästa vän, för nu använder jag den på rätt många möbler för att få Ninjan att sluta med sina dumheter. Kanske kan mina böcker få stå kvar på hyllorna från och med nu?
 
Har du själv haft problem med att uppfostra ett djur? Hur bar du dig åt för att lyckas?


Dagens citat:

"Himlen är ingen plats, och den är ingen tid. Himlen är att vara fulländad."
(Richard Bach)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie