#älskanoveller - 30 nyanser av saknad (Birgitta Backlund m.fl.)

"Saknad är en djupt rotad känsla inom oss människor. En känsla som ofta är närvarande även om det utåt sett inte alltid syns. Vi kan ha en stor släkt men umgås knappt med dem på grund av missbruk eller annan problematik. Vi kan leva i ett fantastiskt kärleksförhållande men längta efter barn. Eller ha en familj men sakna det sammanhang som en yrkeskarriär kan ge. Detta är inte alltid någonting vi gärna talar om.
 
Ordberoende förlag anordnade en novelltävling med temat SAKNAD. De vinnande bidragen finns representerade i denna antologi och åskådliggör känslans breda spektrum. Saknaden har många ansikten och kan visa på brist, förlust men också ett begär. Känslan kan vara bottenlös, överraskande, obotlig, förödande eller tillfällig.
 
Detta är tredje delen av #Älskanoveller, en novellantologi där etablerade och debuterande författare över hela Sverige skriver om saknad.
 
"Det är en variationsrik bok som tillsammans ger olika infallsvinklar på hur känslor och upplevelser av brist kan utvecklas och uppstå. Här finns exempelvis åldrandet, demens, dödens tomrum, otrohet, olyckshändelser, missbruk, orosmoment och längtan. Samtidigt gestaltas livsöden som med eftertänksamma drag ger andra perspektiv såsom vikten att finna sig själv, att ta vara på varandra med kärlek, omtänksamhet och närvaro medan tid är. En trevlig bok som berör på flera plan, med ett tema som gör att kärnan i livet blir synligt och som tillför progressiva läsupplevelser. Insprängda i boken finns dikter från Ewa Åkerlinds diktsamling Saknad: Dikter ur sorgen (2009)" skriver BTJ i sin recension."
 
 
 
 
I #älskanoveller - 30 nyanser av saknad medverkar endast kvinnliga novellister och jag är en av dessa. Novellerna som finns med i denna antologi gestaltar olika sorters saknad och nivån, vad gäller det språkliga och gestaltningen, är relativt hög. Dock finns det några noveller som dels inte riktigt passar för novellformatet, dels inte - såvitt jag kan se - gestaltar just saknad (i varje fall inte den typ av saknad som är saknad för mig).
 
När jag säger att vissa noveller inte passar för novellformatet, menar jag att dessa noveller hade mått bra av att förlängas. De hade nog kommit mer till sin rätt om de istället fått vara kortromaner, eftersom de i sina nuvarande längder blir alltför översiktliga. Det känns som att författarna endast skrapar på ytan, vilket är synd.
 
Några noveller som jag fastnade för och som jag tyckte var bra, var Karolina Larssons Spelet (som var så bra uppbyggd att man aldrig anade den oväntade vändningen i slutet), Carina Drättings Sommarbarn (som även den hade en ganska oväntad vändning i slutet, trots att jag en bit in i novellen började ana hur det hela låg till) och Linda Janssons I det dolda finns saknaden (som var väldigt spännande!).
 
Jag låter bli att kommentera min egen novell. Det får andra göra.
 
Som helhet var det en fin samling med en del tänkvärda berättelser.
 
Det här exemplaret har jag köpt, i egenskap av medverkande novellist.


Dagens citat:

"Omöjligt är en åsikt – inte fakta."
(Muhammad Ali)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie