För att stärka rygg och få bättre hållning

När Strandhälsan hade ett julerbjudande avseende personlig träning, köpte älsklingen ett sådant presentkort till mig och strax innan nyår träffade jag således en personlig tränare. Efter att jag hade berättat om min nuvarande situation, hur ofta jag tränar, vad jag tränar etc., lade hon upp ett program med pilatesövningar som jag ska träna ett tag framöver. De flesta av övningarna är till för att stärka min rygg och ge mig bättre hållning, men det finns också några (tre stycken) som ska stärka mitt högra knä. Jag lyckades ju vrida det på något sätt för snart två år sedan, när jag skulle hindra Ninjan från att smita ut när jag kom hem från jobbet en eftermiddag. Ända sedan dess har jag haft problem med det. Förhoppningsvis blir det bättre genom de här övningarna!
 
 
 
Innan jag träffade den personliga tränaren, visste jag i och för sig att jag hade ganska dålig hållning, men det var under den här timman som jag verkligen insåg hur dålig hållningen var. Jag har svårt för att vara rak i ryggen. Hon märkte det ganska snart och gav mig tips på hur jag enklare skulle tänka och göra. Jag har varit nere och gjort de här övningarna ca två till tre gånger i veckan ända sedan dess och jag tycker själv att jag börjar få koll på det här med rak rygg! Alltid något.
 
 
 
Egentligen tycker jag att pilates är ganska tråkigt och känns inte som en riktig träning för mig. För mig ska träning vara ansträngande och ge hög puls. Pilates är lite för lugnt, men jag kommer ge mitt program en chans de kommande månaderna och hoppas på förändring - jag hoppas på bättre hållning och stärkt rygg. Med detta menar jag absolut inte att jag ser ned på andra som regelbundet tränar pilates. Jag menar bara att för egen del känns inte pilates som en riktig träning för mig.
 
Jag går fortfarande på andra pass som det är mer fart i, så genom dessa kommer jag fortfarande få "riktig" träning. ;-)  Kanske kan mina resultat även förbättras på de andra områdena tack vare pilates? Det återstår att se.


Dagens citat:

"Koncept som du kan begripa ger dig kunskap, men det som griper tag om dig ger dig visdom."
(Bernhard av Clairvaux)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie