Malmöbo eller malmöbo?

För mig har det alltid varit självklart hur man ska skriva exempelvis "malmöbo" eller "falkenbergsbo". Dock har språkrådet fått mig att inse att det inte är så självklart som jag alltid har trott. När Språkrådet fick en fråga om hur den här typen av ord stavas, hänvisade de till det här svaret;
 
 
 
Jag har alltid tänkt att ordet malmöbo är ett substantiv och därför ska ordet inledas med liten bokstav. Visst, Malmö är ett egennamn, men den egenskapen trodde jag försvann när "-bo" lades till.
 
Naturligtvis kände jag mig tvungen att stämma av saken med SO. Dock kunde jag inte hitta något svar där. Jag får därför helt enkelt lita på Språkrådet och deras rekommendation.
 


Dagens citat:

"Det är inte ett mått på hälsa att vara välanpassad till ett djupt sjukt samhälle."
(Jiddu Krishnamurti)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie