Klienter som tar hela handen

När man jobbar på advokatbyrå lär man sig att det finns olika typer av klienter. Vissa är mycket (och då menar jag verkligen mycket) mer krävande än andra. Det kan handla om att klienten skickar femtioelva mail om dagen eller ringer minst lika många gånger. Eller så kräver klienten omgående svar eller besked om vissa saker - trots att jag redan förklarat att min chef sitter upptagen i förhandling eller liknande - och ger sig inte trots att jag upprepade gånger försöker förklara. Bara för att nämna några exempel. Det är den här typen av klienter som suger energin ur en och tycks ha svårt att förstå att vi faktiskt jobbar med fler ärenden än enbart klientens eget.
 
Vanligtvis ger inte min chef ut sitt mobilnummer till klienterna - av förståeliga skäl - utan de blir hänvisade att ringa till vårt kontor om de vill något. Dock gör min chef undantag i vissa ärenden och gjorde det i ett ärende där klienten var väldigt krävande och som ringde min chef i tid och otid. Inför en förhandling skulle klienten skicka över en skärmdump som jag i min tur skulle skriva ut. Klienten undrade då om denne skulle skicka bilden till min chefs mobil, varpå jag svarade att det var bättre om bilden skickades till min mobil (det vill säga till kontorsmobilen och inte min privata).
 
 
 
Klienten gjorde detta strax innan jag skulle gå hem för dagen och i samma stund dog mobilen - just när jag skulle vidarebefordra bilden till jobbmailen. Nåväl, ingen skada skedd. Jag kunde lika gärna skriva ut bilden dagen därpå.
 
Eftersom jag och älsklingen blev upptagna strax därpå och kom hem ganska sent den kvällen, fick jag inte tillfälle att ladda arbetstelefonen förrän då. Jag tänkte nämligen att jag kunde vara smart och skicka över bilden redan då, så var det bara för mig att skriva ut bilden när jag var tillbaka på kontoret. På så vis skulle jag slippa krångla med vidarebefordran morgonen därpå. Det gäller att försöka spara tid.
 
Så fort jag fick igång telefonen, upptäckte jag att klienten hade skickat ännu fler bilder till telefonen - dessutom hade klienten gjort det sent på kvällen.
 
Det gäller alltså att vara försiktig med vissa klienter. Jag förstår att var och en tycker att det egna ärendet är superviktigt, men det finns ändå gränser. Man måste försöka se längre än vad näsan räcker.


Dagens citat:

"När du beskyller och kritiserar andra, då undviker du en viss sanning om dig själv."
(Deepak Chopra)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie