Styra barns läsande?

Bokbloggsfråga: Ska man styra barns läsning? Ska barnen få välja att läsa precis det de vill, eller ska man tvärtom jobba för att försöka få dem att läsa en viss sorts litteratur? Vad är viktigast, att barnens läslust bevaras, att barnen utmanas i sin läsning eller att barnen tar del av vissa välkända böcker beroende på sin ålder (klassiker, litteraturkanon). Och måste det ena verkligen utesluta det andra? Ska deras litteraturval skilja sig åt hemma och i skolan?
 
Jag anser inte att man ska styra barns läsning, mer än att göra vad man kan för att få dem intresserade av läsning. Så snart man har skapat ett intresse för böcker hos barnet, tycker jag att barnet själv ska få välja vad denne vill läsa. Av egen erfarenhet vet jag att risken är stor att man kväver läslusten ifall man tvingar på barnet de böcker man anser att det ska läsa.
 
 
 
 
I mina ögon är det viktigast att bevara läslusten. Gör man det, kommer det inte vara några större problem att föreslå böcker som utmanar barnet i sin läsning. Så länge läslust finns, är det lättare att få barnet att bli nyfiken på andra böcker.
 
Att tvinga barn att läsa vissa typer av böcker är aldrig bra. Att tipsa och rekommendera böcker för barnet är bättre alternativ.
 
För mig låter det konstigt att barnets litteraturval skulle skilja sig åt hemma och i skolan. I ärlighetens namn tror jag inte att jag riktigt förstår den delen av frågan. Naturligtvis kan det ju hända att barnet "blir tvingad" till att läsa vissa böcker som en del av undervisningen i skolan, men annars borde barnet självklart få välja vilka böcker det vill läsa. Varför skulle barnet inte få göra det?


Dagens citat:

Vem som helst kan hysa medkänsla med en vän i hans lidande, men det fordras en verkligt fin natur för att sympatisera med en vän som har framgång."
(Oscar Wilde)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie
#1 - - Amanda Jona [FOTOGRAF]:

Spännande att få läsa! Jag håller helt med dig för det finns ingenting som dödar läslusten mer än att tvingas läsa böcker man inte tycker om :)

Svar: Verkligen! För mig ska läsning vara avkopplande och njutbart. Inte ett tvång. Däremot kan man pusha lite extra för att försöka få barn intresserade av läsning - helst så tidigt som möjligt. :-)
Jessica