Lögnaktigt företag

På senare år har älsklingen emellanåt "backat" olika brädspel på Kickstarter och samtliga av dessa har levererats till oss från utlandet. En hel del av gångerna har det blivit företaget UPS som fått uppdraget att leverera hem dem till oss. Fördelen med detta - i teorin - är att man får paketen hem till dörren. Fast när UPS har stått för leveransen, har det varit allt annat än problemfritt för oss.
 
De flesta gångerna när UPS skulle leverera paketen till älsklingen, var när älsklingen jobbade (sedan hösten 2017 har han pluggat igen - den här gången ett masterprogram). Om inte han jobbade över, var han hemma först vid 16.30 eller 17.00. I meddelandena från UPS fick älsklingen veta att de skulle leverera någon gång mellan 11.00 och 18.00. Perfekt! Då var ju chansen stor att de skulle komma med paketet när älsklingen kommit hem.
 
Hahahahaha.... [paus för att andas] Haha...
 
 
 
Vid första leveransen kom de runt 13.00 i två, tre dagar. Både jag och älsklingen blev ganska irriterade, för det borde de väl förstå att om man inte är hemma vid den tiden ena dagen, vad säger att man ska vara hemma vid den tiden andra dagen? Och förresten är ju sannolikheten stor att man jobbar och inte är hemma förrän senare på eftermiddagen/kvällen. När jag ringde deras kundtjänst för att försöka få dem att komma senare, fick jag beskedet att vi inte kunde styra det, utan om vi inte var hemma om dagarna var vi tvungan att fästa en fullmakt på dörren som talade om att någon av grannarna fick ta emot försändelsen. Det fick vi alltså göra och som tur var ställde vår ena granne upp (en dam som är över nittio år). Därefter skapade älsklingen ett konto för att på så sätt eventuellt kunna styra om leveransen så att de kunde komma till mitt jobb istället.
 
Men nu i veckan (i torsdags) var det alltså åter dags för en leverans och den här gången var det älsklingens pluggdator som skulle få komma hem efter en vistelse hos fabror doktorn i Tyskland. Fördelen den här gången är att eftersom älsklingen pluggar på distans (och dessutom inte har någon kurs just nu, utan har "sommarlov"), kunde han se till att vara hemma när de skulle komma med leveransen. I meddelandet från UPS stod att de skulle komma någon gång mellan 11.00 och 15.00.
 
Strax efter 12.00 ringde älsklingen och var upprörd. Då hade han precis fått ett meddelande från UPS, där de skrivit att de försökt leverera datorn men att ingen hade varit hemma och därför skulle älsklingen få hämta försändelsen på ett ställe ute i Skrea (något uthämtningsställe för UPS-leveranser har tidigare inte funnits i Falkenberg). Det där var ren och skär lögn, för älsklingen hade varit hemma hela tiden och han hade till och med suttit i köket resp. vardagsrummet hela den tiden, så det var inte möjligt att han hade missat att de knackat/ringt på.
 
 
 
Jag uppmanade honom att ta kontakt med dem och han ringde genast deras kundtjänst. Tjejen han pratade med hade ingen koll alls och undrade om det var så att vi hade portkod (så att det var därför de inte hade kunnat komma?), men det förklarade älsklingen att vi inte har. Vår ytterdörr leder raka vägen ut och precis vid vår lägenhet finns en trappa ned till marken/bottenvåningen (vi har en så kallad luftgång där vi bor). Tjejen sade att då fick älsklingen sitta hemma dagen därpå också (igår, fredag) mellan 11.00 och 15.00 och vänta på att de skulle försöka igen. Då ilsknade älsklingen till och sade att det kunde han inte gå med på. Dels för att han skulle till kiropraktor under dagen, dels för att han inte kan hålla tösen hemma varenda dag. Han ville ha en exakt tid så att han kunde se till att vara hemma då. Tjejen skulle lämna hans telefonnummer till de som skötte leveransen, så skulle de ta kontakt med honom.
 
Lite senare i torsdags fick älsklingen meddelande om att försändelsen fanns att hämta på det där stället ute i Skrea.
 
...
 
I och för sig skulle det inte vara något problem egentligen att ta sig ut till Skrea, eftersom det är en rätt skön promenad på några kilometer. Problemet är bara att det är en för stor och för tung försändelse att släpa på så långt med barnvagn. Det blir mycket mer bökigt och krångligt för älsklingen än att få den hem till dörren. Dessutom är det en ren principsak. UPS har ljugit. De har inte alls försökt att leverera den hem till oss. De har troligtvis inte ens bemödat sig med att försöka, utan chansat på att älsklingen ändå inte skulle vara hemma och därför påstått att de försökt, men att ingen var hemma.
 
När jag skriver det här inlägget, är det fredag morgon (ja, inlägget är alltså tidsinställt). Älsklingen skulle ta och ringa till UPS igen under dagen och höra vad det är de håller på med. Vi får se hur det hela slutar. Jag lär komma med en uppdatering. Hur har de mage att ljuga på det sättet?!
 
Jag trodde inte att det fanns något företag som var värre än PostNord. Nu har jag fått motsatsen bevisad - UPS är definitivt värre på alla sätt och vis!
 
Ha det så bra
Kramar
Jessie