Rätt ska vara rätt

I höstas när jag var föräldraledig, öppnade Clas Ohlson i Varberg. Väldigt smidigt, tycker jag, eftersom det händer med jämna mellanrum att vi handlar där och fram till nu har vi i så fall fått åka till Halmstad eller Kungsbacka. Jag har varit på Clas Ohlson i Varberg och handlat några gånger sedan jag började jobba igen, bland annat i förra veckan. Då stod en tjej i kassan som hyr en av lägenheterna ovanför kontoret. Vi pratade och skojade lite med varandra under tiden hon hanterade mitt köp. När jag skulle betala reagerade jag på att det blev billigare än vad jag hade räknat med (jag hade förvisso en medlemsrabatt på 30 kr, men det blev ändå billigare än vad jag räknat med), men eftersom jag var lite stressad och behövde komma tillbaka till kontoret, tänkte jag inte mer på det, utan tog varan och kvittot och knatade tillbaka till kontoret. På kvällen när jag kom hem från jobbet tittade jag på kvittot och upptäckte varför det hade blivit billigare. Tjejen i kassan hade registrerat min rabatt två gånger.
 
 
Nu ska jag erkänna och säga att det faktiskt slog mig att låta det hela vara. Jag menar, vem tycker inte om att få saker och ting billigare? Fast där sade mitt samvete stopp och dagen därpå gick jag tillbaka och förklarade för den som stod i kassan (dock inte samma tjej som dagen innan) vad som hade hänt.
 
Hon tittade storögt på mig, sade att jag var en väldigt ärlig kund och ropade sedan på en kollega, eftersom hon själv inte riktigt visste hur hon skulle hantera det hela. När kollegan kom, tittade hon lite roat på mig, gav tillbaka kvittot och sade att de bjöd på det. Jag tackade och gick därifrån.
 
Precis som jag sade till tjejen i kassan när jag förklarade situationen, ville jag göra rätt för mig, eftersom jag skulle troligtvis ha gått dit om det varit omvänt - det vill säga om jag hade fått betala för mycket. Varför ska jag då inte tala om när jag fått betala för lite? Att de sedan "bjuder" på det är en annan sak. Då har jag åtminstone gjort vad jag har kunnat.
 
Ha det så bra
Kramar
Jessie