Planering

Bokbloggsfråga: Har du någon form av läsplanering? Är det viktigt med en planering?
 
Vid det här laget har jag nog tjatat hål i huvudet på dig om min kära läsplanering. Därför nöjer jag mig med att konstatera att ja, jag har en läsplanering.
 
Jag tänker inte låtsas vara någon allvetare och säga att det är viktigt för alla att ha en läsplanering. Det får var och en själv avgöra. Däremot har jag insett att det är viktigt för mig att ha en läsplanering. När jag inte hade det, tog det längre tid för mig att ta mig igenom mina olästa böcker. Mitt läsande har definitivt blivit effektivare sedan jag införde läsplanering.
 
 
 
 
Ifall du har missat det, gör jag enligt följande när jag gör upp min läsplanering. Inför året bestämmer jag mig för vilken bok/vilka böcker jag ska försöka läsa under respektive månad. Det blir i så fall maximalt två böcker per månad, för som det har sett ut hittills hinner jag inte läsa mycket mer. Om det blir en eller två böcker under en viss månad, beror på hur tjock eller tunn boken är och hur stor storleken på texten är. En bok med liten text tar i regel längre tid att läsa än en bok med större text. Därefter räknar jag ut hur många sidor per dag jag behöver läsa för att hinna med boken den månaden. Sedan är det bara att sätta igång med läsningen.
 
I slutet av april påbörjade jag en av mina juni-böcker, så man kan lugnt påstå att jag har flyt i läsandet så här långt!


Dagens citat:

"Innerst inne måste vi hysa kärlek till varandra, vi måste klart inse och förstå att vi har en gemensam mänsklig natur."
(Dalai lama)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie