Från dödstankar till livsglädje (Malin Rosén)

"Precis som många andra trodde jag för några år sedan att bara den som var smal kunde vara snygg. Att få bort några kilo är ofta ett lättare mål att nå, än att träna upp insidan för att må bättre. Den som är osäker provar alla möjliga bantningsmetoder, som kan få allvarliga konsekvenser för en redan bräcklig person. Ibland till och med livshotande. Det är lätt att tro att självkänslan stärks, och att jag kommer att må bättre, om jag bara går ner i vikt. Det fungerar inte så.

Idag vaknar jag till varje ny dag och längtar efter det som dagen har att bjuda på. Tyvärr har det inte alltid varit så. För några år sedan ville jag bara avsluta det lidande som dagens prövningar slängde mot mig. Min låga självkänsla drev mig allt längre in i det mörka anorexiadjupet. Jag hade turen att träffa på Mia Törnblom som guidade mig till rätt väg och gav mig verktyg för att träna upp självkänslan. Den resa jag då påbörjade skulle helt förändra mitt liv.
 
Idag jobbar jag som kognitiv coach och hjälper människor som lider av ätstörningar. Under mitt tillfrisknande blev det allt tydligare för mig att det var mental hälsa som var mitt kall. Tack vare min lärare och numera samarbetspartner Gaya Pienitzka har jag fått djupare insikter om mentalt välbefinnande och tagit min personliga utveckling till nya höjder.
 
Ska man må bra - på riktigt, behöver man träna både den fysiska och psykiska hälsan. Följ med på min resa mot det bästa målet som finns - livsglädje. Jag har valt att kalla detta för mentafys."
 
 
 
 
Det var på bloggen Bodypalace som jag först fick höra talas om Malin Rosén och hennes bok Från dödstankar till livsglädje - där hon bland annat berättar om den ätstörning som hon råkade ut för. Eftersom jag på den tiden själv aktivt kämpade mot mina egna ätstörningsdemoner, ville jag gärna läsa boken.
 
I den första delen av boken berättar Malin Rosén om sin sjukdom och när hon sedan bestämde sig för att bli frisk. En del av detta kände jag igen mig i och fick magont av. Fast Malin Rosén fick mig också att börja fundera över orsaken till min egen ätstörning, då hon menade att för att kunna bli frisk måste man ta tag i grundproblemet. Annars kommer sjukdomen endast "sova" inom en. Jag har börjat inse att det sistnämnda är det som gällt för min del.
 
Men Från dödstankar till livsglädje är mycket mer än en berättelse om någons ätstörning! Mot slutet av boken skriver hon bland annat om positivt tänkande och vilken kraft och makt detta verktyg har. När jag läste detta, kändes det som en självklarhet. Varför tänker inte alla så? Malin Roséns klokheter fick mig att fundera över mitt eget liv och mina handlingar. Jag blev inspirerad att verkligen ta till mig det hon skrev och jobba med att bli mer positiv och känna mer livsglädje. Livet är för kort för att man ska behöva gå runt och må dåligt.
 
Som jag skrev tidigare handlar Från dödstankar till livsglädje om mycket mer än en flickas ätstörning. Man får verktyg till att kunna känna mer glädje i sitt liv. Mycket av det Malin Rosén skriver om, känns igen från Mia Törnblom - som har varit Malin Roséns inspirationskälla. Jag tycker därför att alla bör ta sig tid att läsa den här boken. Kanske kan man snappa upp något som kan göra livet bättre.
 
Det här exemplaret har jag fått.


Dagens citat:

"Just när livet är på väg att ebba ut, just då döden alldeles påtagligt står för dörren kan det hända att den efterlängtade upplysningen, som under så lång tid har gäckat alla förväntningar, äntligen sker och åtföljer händelseförloppet."
(Paul Brunton)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie