Startboxar

Jag vill inleda det här inlägget med att säga att jag INTE får betalt för att skriva det.
 
 
Något som jag inte hade riktigt koll på inför att vi skulle få barn samt under graviditeten, var det här med möjligheten att hämta ut startboxar/babyboxar. Jag mindes att min syster nämnde något om någon box hos Kronans apotek, men sedan tänkte jag inte mer på det. Efter att älsklingen hade ordnat hem startboxen från Libero, mindes jag det min syster sagt om boxen hos Kronans apotek och började därför söka på nätet efter info.
 
Den enda information som jag hittade om just den boxen, är att det inte går att förhandsboka eller beställa via nätet, utan man måste gå till Kronans apotek och be om denna box. Eftersom det är så stor efterfrågan på denna box, är den oftast slut på de allra flesta ställen i landet. Däremot hittade jag Babybox.se och Hjärtats startbox.
 
När jag gjorde beställningarna på dessa start-/babyboxar, förstod jag inte hur mycket jag faktiskt skulle komma att uppskatta innehållet i dessa boxar. Framförallt blöjorna, våt- och tvättservetterna samt salvan Bepanthen. Jag tycker att det är lite trist att man oftast inte känner till möjligheterna att kunna beställa de här boxarna. Det är därför som jag skriver det här inlägget - så att fler kan utnyttja möjligheten och få lite hjälp så där i starten när man är nybliven förälder och inte har en susning om vad och hur man ska göra.
 
 
 
 
 
När det gäller Apoteket Hjärtats startbox, kan man antingen köpa boxen (just nu 349 kr) eller få den gratis om man är medlem. I vår box från Apoteket Hjärtat fick vi (se bild ovan) diverse erbjudanden, bomullspinnar för baby, blöjor, våtservetter, förebyggande salva (för torr och irriterad hud), mjukishjärta att hänga på barnvagnen, hudkräm för ärr, bristningar och ojämn hudton, napp, ansiktskräm för baby, kräm för känsliga bröstvårtor och torr hud, Multi-Gyn-kompressor samt gosedjursplåster.
 
När man gör sin beställning på Babybox.se, kan man välja mellan tre olika start/-babyboxar att beställa - eller beställa alla tre om man så vill. De babyboxar som erbjuds via Babybox.se är från Apoteksgruppen, Lloyds apotek samt Babyproffsen.
 
 
 
I Apoteksgruppens babybox fick vi blöjor, diverse erbjudanden, ansiktsrengöring till mamman, glidmedel, tvättservetter, två färg- och smutssamlande microfiberdukar, reparerande kräm för babyn, rengörande topp till tå-kräm för babyn, haklapp, napp och våtservetter.
 
 
 
I babyboxen från Lloyds apotek fick vi diverse erbjudanden, solskyddsmössa till barn, babyservetter, haklapp, öronproppar (för sömnbehövande föräldrar), kondom, napp, ansiktsrengöring till mamman, blutsaft, reparerande kräm för babyn, hudkräm för ärr, bristningar och ojämn hudton, calenduala-kräm, två sorters tandkräm för barn samt förebyggande salva (för torr och irriterad hud).
 
 
 
I babyboxen från Babyproffsen fick vi matningssked, självsteriliserande amningsflaska, diverse erbjudanden, tvättservetter, våtservetter, blöjor, haklapp och två färg- och smutssamlande microfiberdukar.
 
 
Ha det så bra.
Kramar
Jessie